PDA

View Full Version : Negerzoenen / Jodenkoeken

Belle and Sebastian
28 April 2007, 10:10
Waarom mogen nergenzoenen geen nergezoenen meer heten, jodenkoeken wel jodenkoeken ?

PHENOMANON
28 April 2007, 10:11
uhmm
Rita verdonk weet er alles van ;)
vraag het haar zou ik zeggen

Nienke ~
28 April 2007, 10:11
Omdat blanke vla ook blanke vla mag heten
en schwarzkopf ook schwarzkopf

Nee ik weet 't niet.
slaat echt nérgens op.

Joonspersieboon
28 April 2007, 10:15
is van de joden zelf ofzo ?! ik weet niet vind het echt sneu dat negerzoenen niet meer zo heten echt zwaar achterlijk! ik vind het totaal niet discriminerend.

magick.
28 April 2007, 10:25
Omdat neger opeens een racistisch woord is?

Belle and Sebastian
28 April 2007, 10:28
Omdat neger opeens een racistisch woord is?
Als je iemand voor jood uitscheld is het ook niet aardig.

Belle and Sebastian
28 April 2007, 10:28
Omdat die lui van de negerzoenen een publiciteitsstunt wouden uithalen, nou en dat is ze gelukt ;)

Wat voor publiciteitsstunt ? die begrijp ik niet.

Belle and Sebastian
28 April 2007, 10:31
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenkoek

Lotus Bakeries beweert dat het recept voor deze koeken afkomstig is van een joodse bakker uit Enkhuizen die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Dit is de meeste gehoorde verklaring.

Andere bronnen melden dat de naam niets met het jodendom te maken heeft, maar dat een bakker met de familienaam 'de Joode' deze koeken bakte.

Dan is er nog een derde verhaal: de koeken zijn groot maar dun. Voor weinig geld kon je daarom een grote koek presenteren. Veel producten die vroeger goedkoop waren, hebben een toevoeging 'joods' gekregen. Nu meent men dat dat verwijst naar gierigheid van de Joden, meer waarschijnlijk is echter dat Joden door hun armoede vaak goedkopere producten kochten.

De naam werd in de jaren '70 als discriminerend beschouwd. De fabrikant overwoog de naam te wijzigen, maar is daar niet toe overgegaan. Wel zijn de namen voor de geëxporteerde koeken aangepast.
Pffieew haha. naja het zal allemaal wel.

Promise.
28 April 2007, 10:33
Geen idee. Vind het maar dom we hebben hier ook blanke vla en de mensen die blank zijn voelen zich toch ook niet gediscrimineerd. ;)

*C l a s s y
28 April 2007, 11:20
Typisch Nederland..over kleine onbenullige dingentjes praten ipv de zaken die er echt toe doen en die aangepakt moeten worden ;)

Lot
28 April 2007, 11:29
Ach, wat maakt het uit.. het blijven toch wel negerzoenen voor mij :D HMM <3!

[r]obijntje**
28 April 2007, 11:36
weet ik veel,denk er eerlijk gezegd ook niet over na.

Marie-Louise
28 April 2007, 11:36
geen idee.
dat is inderdaad een beetje raar.

Eef.je
28 April 2007, 11:40
Wat voor publiciteitsstunt ? die begrijp ik niet.
Nou kijk... De naam veranderen/zeggen dat de naam veranderd moet worden heeft een hoop publiciteit opgeleverd. Kijk maar in dit topic: er wordt alleen maar over gepraat.

Als je iemand voor jood uitscheld is het ook niet aardig.
Daar ben ik het niet mee eens, net zo min als christen of blanke is jood of neger een scheldwoord. Het ligt eraan hoe je het zegt, maar het zijn in principe geen scheldwoorden hoor. Je kan er inderdaad wel woorden voor "plakken" dat het scheldwoorden worden, maar in principe...

*C l a s s y
28 April 2007, 11:42
Nou kijk... De naam veranderen/zeggen dat de naam veranderd moet worden heeft een hoop publiciteit opgeleverd. Kijk maar in dit topic: er wordt alleen maar over gepraat.

Daar ben ik het niet mee eens, net zo min als christen of blanke is jood of neger een scheldwoord. Het ligt eraan hoe je het zegt, maar het zijn in principe geen scheldwoorden hoor. Je kan er inderdaad wel woorden voor "plakken" dat het scheldwoorden worden, maar in principe...

Als iemand tegenwoordig zegt hee neger tegen een neger dan zou ik daar wel een ophef over maken dat zeg je niet en dat hoor je ook niet te denken.

TASTY_
28 April 2007, 14:11
omdat negerzoenen smerig zijn, en jodekoeken heerlijk

Damianne
28 April 2007, 14:18
wat een drama he! :cool:

ROZE'STRIK
28 April 2007, 14:21
geen idee.

(w...
28 April 2007, 14:21
omdat neger een scheldwoord is en jood niet
jood is gewoon een geloof
en neger is echt wel een scheldwoord

maar ik vind tog dat de naam moeten veranderen :rolleyes:

Fish-lover
28 April 2007, 14:28
Het heeft achteraf ook geen zin gehad vind ik...iedereen noemt het nog steeds negerzoenen, geen..zoenen... en zelf een keer in de super de boer stond er op de doos...zoenen.. maar op het kaartje hoed duur ze kosten eronder stond er gewoon negerzoenen 1, 90....dus..eh :p

Fish-lover
28 April 2007, 14:28
Het heeft achteraf ook geen zin gehad vind ik...iedereen noemt het nog steeds negerzoenen, geen..zoenen... en zelf een keer in de super de boer stond er op de doos...zoenen.. maar op het kaartje hoe duur ze kosten eronder stond er gewoon negerzoenen 1, 90....dus..eh :p

Girly_Girl
28 April 2007, 14:30
uhhh, het was gewoon een publiciteitstunt :cool:

de negerzoenen waren een beetje uit het beeld en toen hebben ze dat dus verzonnen en nu heeft iedereen het weer over negerzoenen :p

Vogue addicted
28 April 2007, 14:51
Ze heten nu zoenen, of partyzoenen. En met pasen heten ze paaszoenen.

Pff en met kerst kerstzoenen? En met sinterklaas sinterklaaszoenen, koninginnedag oranjezoenen, hemelvaarstdag hemelzoenen, winterzoenen, zomerzoenen, oudezoenen, nieuwezoenen... Zo kan je wel bezig blijven, ondertussen zegt 99% nog steeds negerzoenen volgens mij

Wat staat er op de verpakking trouwens?

MusicalMadame
28 April 2007, 15:06
ja dom is het eigenlijk :rolleyes:

kiimbly
28 April 2007, 15:08
Om dat jodenkoeken veeeeeel lekkerder zijn:D