PDA

View Full Version : Kinderen uit een gemengde relatie

Wanni
22 August 2010, 15:41
Zo op de zondagmiddag vroeg ik me af wat bij kinderen van een gemengde relatie overheerst.
Dus als ze bijvoorbeeld half NL/Indo zijn, wat krijgen ze in de opvoeding mee. Maar ook wat eten ze, elke dag Nederlands of Indonesisch?! En waar voelen ze meer verbondenheid mee etc. etc.

Dus voor de halfbloedjes hier:

- Merken jullie iets in de opvoeding van je gemengde achtergrond?
- Wat eten jullie? :)
- Wat voel je je eigenlijk?

Ik ben zelf geen halfbloed, dus ik kan zelf geen antwoord geven. Ben gewoon nieuwsgierig.

Mode-dela-rue
22 August 2010, 16:03
haha het heet nu een 'gemengde relatie' ach hou toch op hoor.

Peanutbutter.
22 August 2010, 16:14
Ik ben zelf Indisch-Nederlands

- Merken jullie iets in de opvoeding van je gemengde achtergrond? Ik heb volgens mijn ouders wel Indische 'trekjes' maar ik heb geen Indische opvoeding gekregen, die is veel strenger dan de Nederlandse
- Wat eten jullie? Vanalles en nog wat, idd soms Indonesisch maar we eten ook net zo goed Nederlands en Italiaans enzo.
- Wat voel je je eigenlijk? Indisch en Nederlands, want dat ben ik ook :)

arabianqueen
22 August 2010, 17:13
soms wel soms niet
- Wat eten jullie?
van boerekool tot aan couscous
een nederlander met een arabisch uiterlijk

arabianqueen
22 August 2010, 17:20
soms wel soms niet
wij vieren sinterklaas & kerst maar ook het suikerfeest
- Wat eten jullie?
van boerekool tot aan couscous
een nederlander met een arabisch uiterlijk

arabianqueen
22 August 2010, 17:25
oh sorry dubbel ..:D

Jeg Elsker Dig
22 August 2010, 17:37
ik ben half nederlands half afghaans.
nou ik ben eigenlijk helemaal nederlands opgevoed, spreek de taal van mijn vader ook niet. maar ik weet wel veel over mijn vaderland, ik heb er dus toch wel veel van meegekregen in mijn opvoeding, maar dat was meer omdat ik er zelf ook naar vroeg
- Wat eten jullie?
alles. afghaans (kan het zelf ook koken trouwens) maar ook gewoon hamburger of prei of asperges of gewoon spaghetti. (ik noem maar een paar voorbeelden)
ja dat vind ik altijd heel lastig. ik voel me gewoon een nederlands meisje, kan me er aan irriteren als er op nederlanders wordt afgegeven, maar ik voel me ook wel afghaans, maar dat is vooral op momenten dat ik bij mijn familie ben (dat is niet vaak) en alles zo super bekend en vertrouwd voelt. het eten, de taal, alles eigenlijk.

hoewel ik me ook aan veel aspecten van de afghaanse cultuur kapot erger

VogueLadie
22 August 2010, 18:20
ben vooral nederlands opgevoed maar kreeg wel wat van de Afrikaanse cultuur me
- Wat eten jullie?
Nederlands/Afrikaans eigenlijk van alles wel
Denk allebei wel!!!

ROOKIE.
22 August 2010, 18:46
- Merken jullie iets in de opvoeding van je gemengde achtergrond? Ja mijn ouders zitten niet op een lijn en dat is denk ik bij meer gemengden zo. Mijn moeder is makkelijk in zus en mijn vader in zo. ;)
Wat eten jullie? Zowel nederlands als buitenlands
- Wat voel je je eigenlijk? Vroeger had ik een heel sterk gevoel dat ik naar Griekenland wou, nederland is stom blablabla. Maar daar ben ik wel van af gestapt. Nederland is leuk zolang je het zelf naar je zin maakt.

cool (ik hou echt van griekenland)
spreek je de taal ook? Is je vader grieks? waar in griekenland komt je vader/moeder vandaan?

ROOKIE.
22 August 2010, 18:50
ik ben half nederlands half afghaans.
nou ik ben eigenlijk helemaal nederlands opgevoed, spreek de taal van mijn vader ook niet. maar ik weet wel veel over mijn vaderland, ik heb er dus toch wel veel van meegekregen in mijn opvoeding, maar dat was meer omdat ik er zelf ook naar vroeg
- Wat eten jullie?
alles. afghaans (kan het zelf ook koken trouwens) maar ook gewoon hamburger of prei of asperges of gewoon spaghetti. (ik noem maar een paar voorbeelden)
ja dat vind ik altijd heel lastig. ik voel me gewoon een nederlands meisje, kan me er aan irriteren als er op nederlanders wordt afgegeven, maar ik voel me ook wel afghaans, maar dat is vooral op momenten dat ik bij mijn familie ben (dat is niet vaak) en alles zo super bekend en vertrouwd voelt. het eten, de taal, alles eigenlijk.

hoewel ik me ook aan veel aspecten van de afghaanse cultuur kapot erger

Hoe gaan jullie in het gezin met de islam enzo om? Was het moeilijk voor je ouders om te trouwen (ivm je vaders familie)?
Heeft je vader veel uit de afghaanse cultuur of gedraagt hij zich meer nederlands?

(mijn ex is afghaans)

Jeg Elsker Dig
22 August 2010, 18:50
vanilles, ik heb dat ook trouwens dat mijn ouders niet helemaal op 1 lijn zitten. maar het heeft nooit voor extreme ruzies of wat dan ook gezorgd.

altijd als ik zeg: ik ben half nl half afghaans
zeggen mensen standaard: zijn je ouders nog samen?
en dan zeg ik: ja...?
en dan kijken ze me echt aan alsof dat onmogelijk is

dan denk ik echt :confused::confused::confused::confused:

Jeg Elsker Dig
22 August 2010, 18:52
Hoe gaan jullie in het gezin met de islam enzo om? Was het moeilijk voor je ouders om te trouwen (ivm je vaders familie)?
Heeft je vader veel uit de afghaanse cultuur of gedraagt hij zich meer nederlands?

(mijn ex is afghaans)

ik merk niks van de islam in mijn gezin. mijn vader is best wel verkaasd.
ik ben juist over de islam te weten gekomen doordat ik het aan hem vroeg en door mijn vrienden en zo.
het was niet moeilijk om te trouwen voor mijn ouders(ja natuurlijk niet gelijk van joh geweldig een afghaan wauw altijd al als schoonzoon willen hebben) maar toen mijn opa en oma zagen hoe goed mijn vader was als persoon vonden ze het niet erg
andersom, toen mijn afghaanse opa en oma mijn moeder leerden kennen waren ze ook weg van haar
mijn vader gedraagt zich heel nederlands

Hyper
22 August 2010, 19:40
Ik vraag me af of iedereen dan ook tweetalig is opgevoed? Meestal is het zo als de moeder twee talen spreekt, het kind dat ook overneemt.

nu*noe
22 August 2010, 19:53
Nee, maar dat komt denk ik ook omdat mn moeder sinds haard 3de in NL woont. En ze kan alleen maar NLs praten.
- Wat eten jullie?
Nederlands & Indisch, eigenlijk van alles ook Surinaams, Thais enz.
Een mix. Maar zodra ik in Indonesie ben voel ik me toch wel een NLer. :p

banksy
22 August 2010, 20:03
Mijn moeder is Pools, en de ouders van mijn vader komen uit IndonesiŽ (oma) en RoemeniŽ (opa).

Nee. Alleen bij de Indische kant van de familie merk je dat het er daar iets anders aan toe gaat. Het schijnt dat ik veel Indische trekjes vertoon.

- Wat eten jullie?
Veel rijsttafels! Mijn moeder maakt dat zů heerlijk, nog veel beter dan mijn oma op de een of andere manier haha

Ik heb al 4 jaar niet meer in Nederland gewoond en voel me sinds toen steeds meer Nederlander. Wrs omdat je dan jouw cultuur representeert in het buitenland ofzo.

Het Indische is dus duidelijk aanwezig in onze familie; het Oost-Europese totaal niet eigenlijk.

Jeg Elsker Dig
22 August 2010, 20:07
Ik vraag me af of iedereen dan ook tweetalig is opgevoed? Meestal is het zo als de moeder twee talen spreekt, het kind dat ook overneemt.

ik niet, mijn moeder spreekt wel afghaans, maar ik mocht het nooit leren. ze was bang dat ik een taalachterstand kreeg. nou zij haar zin, maar ik kan niet met een groot deel van mijn familie praten:(

ROOKIE.
22 August 2010, 20:14
ik niet, mijn moeder spreekt wel afghaans, maar ik mocht het nooit leren. ze was bang dat ik een taalachterstand kreeg. nou zij haar zin, maar ik kan niet met een groot deel van mijn familie praten:(

wil je het ook niet nu nog leren van je vader/familie?
En leer je het ook niet een beetje vanzelf als je het vaak hoort? ik merkte zelf bij mijn ex dat ik al heel veel kon verstaan/spreken.

Of ken je wel een beetje de basis? (sorry voor de vele vragen maar ik vind het echt interessant:p)

Jeg Elsker Dig
22 August 2010, 20:17
wil je het ook niet nu nog leren van je vader/familie?
En leer je het ook niet een beetje vanzelf als je het vaak hoort? ik merkte zelf bij mijn ex dat ik al heel veel kon verstaan/spreken.

Of ken je wel een beetje de basis? (sorry voor de vele vragen maar ik vind het echt interessant:p)

ja ik wil het heel graag leren
maar ik heb er de komende twee jaar eigenlijk nog niet echt tijd voor, studeer al een taal (duits) en dan is een andere taal erdoorheen niet echt handig. heb al wel boeken over de grammatica enz maar heb er gewoon geen tijd voor.

ja je leert het wel als je het vaak hoort het punt is ik hoor het bijna nooit. alleen als we op bezoek zijn in duitsland.

nee ik ken een klein aantal woorden zinnen. niet echt een basis. ik kan beter arabisch, wat ik twee blokken op school heb gevolgd, dan afghaans

Still In Love
22 August 2010, 20:38
- Merken jullie iets in de opvoeding van je gemengde achtergrond? behalve dat ik tweetalig opgevoed ben, merk ik er totaal niks van
- Wat eten jullie? :) van nederlands tot duits, en van alles en nog wat
- Wat voel je je eigenlijk? wat moet ik voelen?

ben half nederlands, half duits

ROOKIE.
22 August 2010, 20:40
Ik ben zelf trouwens helemaal nederlands, ben wel opgegroeid in duitsland dus ook 2talig opgevoed en op een duitse school gezeten.

da-daRcy
22 August 2010, 20:55
ben half hindoestaans half surinaams

thuis aten we altijd nederlands en soms surinaams. Ik ben verder gewoon nederlands opgevoed.:)