PDA

View Full Version : Zuid Amerika

Silke
24 January 2012, 15:08
Is het nou écht zo gevaarlijk? Welke landen en welke juist niet? Heb je zelf vervelende ervaringen gehad in Zuid Amerika?

Ik zou er erg graag heen gaan! Maar lees en hoor vaak dat het allemaal erg gevaarlijk is, en aangezien ze meteen zien dat je een toerist bent, dat de kans op (geweldadige) roverijen etc groot is.

Ik weet dat Colombia erg gevaarlijk is, en Cáracas schijnt ook één van de gevaarlijkste steden van de wereld te zijn. Verder komt México natuurlijk vaak negatief in het nieuws, en Honduras schijnt het hoogste percentage moorden in de wereld te hebben. In Pánama schijnen grote hekken om de huizen te staan ter beveiliging, en ga zo maar door..

Dus mijn vraag, is het echt zó gevaarlijk, of is backpacken daar goed te doen? En scheelt het bijvoorbeeld ook of je met een jongen gaat reizen, of kan alleen of met een vriendin ook prima?

Le Mépris
24 January 2012, 15:10
Ligt er gewoon aan waar je heen gaat volgens mij. Mexico is ook op sommige plekken heel gevaarlijk, die maffiamannen wil je ook niet tegenkomen in een donker steegje.

XxLauraxX
24 January 2012, 15:20
Colombia valt tegenwoordig erg mee hoor.
Ik heb deze zomer een maand door het land gereisd, niet alleen in de grote steden, maar ook door dorpjes en door de jungle. Ook door gebied waar de Farc schijnt te zitten. Heb me nooit onveilig gevoeld en niks gevaarlijks meegemaakt.
Je moet gewoon niet door jungle-gebieden reizen waar de Farc zit.

Jazz
24 January 2012, 15:26
in je eentje kan je er ook prima reizen
zélfs in colombia
wat overigens helemaal niet zo gevaarlijk is

Silke
24 January 2012, 20:18
Ok, maar merk je helemaal niks in bijv. Colombia? Niet onrustig op straat oid?

En even een upje!

Moondancer
24 January 2012, 20:21
Is het nou écht zo gevaarlijk?

Nee. Ik ben nu meerdere keren geweest (2x naar Mexico, 1x naar Guatemala, 1x Ecuador en 1x Argentinie/Paraguay/Bolivia) en het ergste wat ik heb meegemaakt is dat mijn camera gestolen is in een nachtbus toen ik lag te slapen. Mijn vriend is toen hij met een vriend in Argentinie was wel van al z'n spullen beroofd, maar ze stonden dan ook naast de weg tegenover een sloppenwijk te liften. Natuurlijk kan je sommige dingen nooit voorkomen, maar als je voorzichtig bent is de kans wel veel kleiner dat je wat overkomt.

Van de plekken waar ik zelf geweest ben denk ik dat ik de meeste slechte verhalen over Quito in Ecuador gehoord. Ik heb er zelf geen problemen gehad, maar ben wel redelijk veel backpackers tegengekomen die daar beroofd zijn, ook op klaarlichte dag. Ik zorgde er daar wel altijd voor dat ik mijn paspoort en gewone portemonnee (met bankpassen e.d.) in het hostel in een kluis liet, en in plaats daarvan een portemonnee met 20 euro cash meenam de stad in, en verder niks. Mocht je dan toch beroofd worden dan is het ook weer niet het einde van de wereld.

Van de keren dat ik in Zuid/Midden Amerika geweest ben, ben ik 2x alleen geweest, 1x met vriendinnen, 1x met een gemixte groep en 1x met mijn vriend. Mijn grootste irritatie in Zuid Amerika is het machismo. Als je alleen of met een vriendin bent, word je constant nagekeken, mannen die naar je fluiten, mannen die naast je komen zitten op een bankje in het park en die meteen vragen of je getrouwd bent, etc. Terwijl toen ik samen met mijn vriend was nergens last van had. Maar al met al, is het niet kwaad bedoelt, ik vind het alleen wel irritant.

panther
24 January 2012, 20:21
Is het nou écht zo gevaarlijk? Welke landen en welke juist niet? Heb je zelf vervelende ervaringen gehad in Zuid Amerika?

Ik zou er erg graag heen gaan! Maar lees en hoor vaak dat het allemaal erg gevaarlijk is, en aangezien ze meteen zien dat je een toerist bent, dat de kans op (geweldadige) roverijen etc groot is.

Ik weet dat Colombia erg gevaarlijk is, en Cáracas schijnt ook één van de gevaarlijkste steden van de wereld te zijn. Verder komt México natuurlijk vaak negatief in het nieuws, en Honduras schijnt het hoogste percentage moorden in de wereld te hebben. In Pánama schijnen grote hekken om de huizen te staan ter beveiliging, en ga zo maar door..

Dus mijn vraag, is het echt zó gevaarlijk, of is backpacken daar goed te doen? En scheelt het bijvoorbeeld ook of je met een jongen gaat reizen, of kan alleen of met een vriendin ook prima?

Mijn nicht is in Colombia geweest, daar heeft ze 1 week alleen gereisd en de andere 3 weken met een ander meisje. Allebei zo blond als maar zijn kan. Zij hebben daar geen nare dingen of zo meegemaakt. Na de eerste week hadden ze ook Engelse jongens ontmoet waar ze veel mee optrokken, misschien dat dat heeft gescheeld..
Ze hebben een boottocht vanuit Colombia naar Panama gemaakt, maar hebben daar bij een eilandje aangemeerd, echt jaloersmakende foto's...
Volgens mij raden zij het totaal niet af, als je maar goed genoeg oplet!

XxLauraxX
24 January 2012, 20:38
Ok, maar merk je helemaal niks in bijv. Colombia? Niet onrustig op straat oid?
Nope, totaal niet.
Jammer dat dat beeld zo heerst nog.

Butterfly*
24 January 2012, 20:55
Zuid Amerika is echt niet zo gevaarlijk. Als je je gezonde verstand erbij houdt kun je er gemakkelijk alleen rondreizen. Ik heb 4 maanden door Peru, Bolivia, Chili, Argentinie en Brazilie gereisd en nooit ergens last van gehad. Eigenlijk heb ik van geen enkel land slechte verhalen gehoord, behalve idd misschien Quito. Gewoon blijven nadenken en niet midden in de nacht alleen met de metro gaan ofzo (al ging dat in BA prima). Of midden op straat je geld tellen. In bussen je spullen dicht bij je houden. Overigens vond ik het met het machismo (wat hier eerder genoemd werd) ook wel meevallen, je wordt wel nagekeken gefloten en aangesproken enzo, maar ze zijn niet handtastelijk (behalve met stappen in Buenos Aires, fiew, maar dat kan ook toeval zijn geweest) en laten je echt wel met rust als je daarom vraagt. Ze vragen gewoon vaak of je een vriend hebt, of je mee gaat dansen etc etc, en als je dan zegt dat je een vriend in NL hebt; 'Oh maar hij is niet hier? Kom we gaan dansen!' Haha.

Bovendien, als je alleen reist kom je snel genoeg leuke mensen tegen om dingen mee te doen, ik heb vrij weinig echt alleen rondgereisd. Sorry lang verhaal, vind het altijd irritant dat mensen Zuid Amerika nog als gevaarlijk beschouwen;) Heb zelf echt de tijd van mijn leven gehad.

Silke
24 January 2012, 21:04
Ik bedoel het niet irritant, ik ben juist benieuwd, en wil weten of mijn beeld juist is. Ik kan wel nieuws gaan lezen, maar als je het van mensen hoort die daar zijn geweest, kun je je een beter beeld vormen denk ik. Vandaar mijn vraag ;)

Butterfly*
24 January 2012, 21:09
Ik bedoel het niet irritant, ik ben juist benieuwd, en wil weten of mijn beeld juist is. Ik kan wel nieuws gaan lezen, maar als je het van mensen hoort die daar zijn geweest, kun je je een beter beeld vormen denk ik. Vandaar mijn vraag ;)

Oh nee zo bedoelde ik het niet hoor. Maar wil dat beeld dat veel mensen nog hebben gewoon graag bijstellen, vandaar het lange verhaal;)

Runkle
24 January 2012, 21:15
je kan daar PRIMA reizen. het ligt echt grootendeels aan jezelf. je moet niet in je eentje in bepaalde wijken lopen en niet in je eentje in het donker. je moet ook niet je waardevolle spullen heel zichtbaar bij je dragen. maarje dit soort dingen gelden bijna overal.

Als je over `veilig` spreekt denk ik dat argentinie en chili het veiligst zijn en brazilie misschien wat minder, maar je kan echt overal prima reizen als je een beetje oplet, en je hebt ook echt geen kerel nodig om daar heen te gaan, dat kan ook gewoon alleen of met een vriendin.

Runkle
24 January 2012, 21:19

sowieso maakt de media naar mijn idee altijd een bepaald beeld van sommige landen wat meteen angst creeert. waarschijnlijk denkt half nederland nu OMG IK GA NOOIT NAAR MEXICO DAAR GA JE SOWIESO DOOD BLOED ALLESSS. maarja als je niet naar van die grensstadjes bij texas gaat maar gewoon andere plekken kan je daar net zo goed reizen als wanneer je tulpen gaat kijken in nederland

Nathalya
24 January 2012, 21:37
Zuid Amerika is echt niet zo gevaarlijk. Als je je gezonde verstand erbij houdt kun je er gemakkelijk alleen rondreizen. Ik heb 4 maanden door Peru, Bolivia, Chili, Argentinie en Brazilie gereisd en nooit ergens last van gehad. Eigenlijk heb ik van geen enkel land slechte verhalen gehoord, behalve idd misschien Quito. Gewoon blijven nadenken en niet midden in de nacht alleen met de metro gaan ofzo (al ging dat in BA prima). Of midden op straat je geld tellen. In bussen je spullen dicht bij je houden. Overigens vond ik het met het machismo (wat hier eerder genoemd werd) ook wel meevallen, je wordt wel nagekeken gefloten en aangesproken enzo, maar ze zijn niet handtastelijk (behalve met stappen in Buenos Aires, fiew, maar dat kan ook toeval zijn geweest) en laten je echt wel met rust als je daarom vraagt. Ze vragen gewoon vaak of je een vriend hebt, of je mee gaat dansen etc etc, en als je dan zegt dat je een vriend in NL hebt; 'Oh maar hij is niet hier? Kom we gaan dansen!' Haha.
Bovendien, als je alleen reist kom je snel genoeg leuke mensen tegen om dingen mee te doen, ik heb vrij weinig echt alleen rondgereisd. Sorry lang verhaal, vind het altijd irritant dat mensen Zuid Amerika nog als gevaarlijk beschouwen;) Heb zelf echt de tijd van mijn leven gehad.

Alles wat ik wil zeggen is al min of meer in dit topic gezegd maar vooral doe dus vooral het dikgedrukte.

Silke
25 January 2012, 11:33
Oke, en naja, het is vast wel handig om de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in acht te nemen.