Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 97

Discussie: Hoofddoek styles?

Standaard

En upppppppppppppp
    Poppetje&Bolletje('L)

Standaard

Even een offtopic vraag maar ik ben ben gewoon benieuwd naar het fenomeen hoofddoek dragen zelf. Misschien hele onbescheiden vragen hoor sorry daarvoor.

Waarom dragen jullie een hoofddoek? Kies je er zelf voor of moet het van je ouders? Wat vind je ervan? En hoe reageren mensen hier op?
    Ik kom zelf uit een heel klein dorpje met veel dichtgetikte mensen die best heftig zouden reageren op een hoofddoek denk ik.

Ik vind het heel mooi eigenlijk een hoofddoek. Niet zo'n enorm ding dat over je schouders en hangt maar wat moderner. Maar als ik deze foto's zie vind ik het heel mooi af en toe!

Standaard

5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.

Zegt dat dan niet alleen dat een vrouw haar hoofd moet bedekken als ze naar de kerk/de tempel gaat?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gaea Bekijk bericht
    5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.

Zegt dat dan niet alleen dat een vrouw haar hoofd moet bedekken als ze naar de kerk/de tempel gaat?
    Even een vraag geloof jij in het christendom of islam?
    Ik ga even van het christendom uit.. De heilige maagd maria draagt ook ALTIJD een hoofddoek, niet alleen wanneer ze gaat bidden..

Hoofddoeken in de vorm van een sluier, tulband of een doek om het hoofd worden in verschillende Bijbelverzen genoemd.

Tot het Tweede Vaticaans Concilie was het vrouwen verplicht hoofdbedekking te dragen in een katholieke kerk. Dit gebod vindt zijn oorsprong in de Eerste brief van Paulus aan de KorintiŽrs 11, vers 5 en 6 ("Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan..."). Tegenwoordig wordt de hoofddoek nog gedragen door een aantal vrouwen in Noord-Europa en Noord-Amerika. In Tridentijnse Missen (de buitengewone vorm van de Romeinse ritus) dragen de vrouwen nog steeds een sluier of een hoofddeksel, al is dit niet meer verplicht. In Zuid-Europese en Latijns-Amerikaanse landen draagt men nog vaak een hoofddoek in de kerk en dan vooral de mantilla die uit zwarte kant vervaardigd is. In AziŽ wordt vooral de witte kanten versie gedragen.

Ook binnen veel protestantse gemeenschappen is het dragen van een hoofddeksel nog gebruikelijk. Doorgaans was en is dit Bijbelse gebod opgelost door het dragen van een hoed.

In de christelijke iconografie is een sluier het symbool van de kuisheid, net als in beeldhouwwerken van gotische kerken.[1]

De hoofddoek als symbool van kuisheid in de katholieke en christelijke traditie is nog te zien in hedendaagse bruids- en eerste communiekleding.

Islam
    Veel moslima's dragen in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab) omdat zij menen dat dit een islamitisch voorschrift is. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd. Zij baseren zich mede op overleveringen die terug zouden gaan tot de tijd van Mohammed. Anderen menen dat tijdens het leven van Mohammed alleen zijn eigen vrouwen gesluierd en afgezonderd geleefd hebben en dat andere vrouwen deze vrouwen later zijn gaan imiteren.[2] Verschillende types door moslima's gedragen hoofddoek zijn de boerka, de chador en de nikaab.
    Over gelovige vrouwen in het algemeen zegt de Koran dat zij "hun schoonheid niet mogen tonen, behalve hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn" en dat zij in de aanwezigheid van vreemde mannen "hun khumur over hun boezem moeten trekken" (Soera Het Licht 31). De hier gebruikte term is dus niet hidjaab. Hidjaab is afgeleid van het in aya 53 van Soera De Partijscharen voorkomende woord 'afscheiding', dat in verband met de vrouwen van Mohammed wordt gebruikt ("En als u haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter een afscheiding"). Khumur (meervoud van khimar) is afgeleid van khamara, wat "bedekken" betekent. De term wordt vaak als "hoofddoek" of "sluier" vertaald, maar zou ook kunnen betekenen dat vrouwen in het bijzijn van vreemde mannen hun boezem moeten bedekken.
    Uit de zinsnede "dan hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn" kan men eventueel afleiden dat zij enkel hun gezicht en hun handen mogen tonen. De boodschap van de betrokken passage is vooral dat zowel mannen als vrouwen deemoedig en kuis moeten zijn. De verplichting om een boerka of gelaatssluier te dragen vindt volgens velen geen ondersteuning in de Koran.

Jodendom
    Volgens de Kethuboth, fol. 7, kol. 1., moet men van de vrouw gescheiden en verliest de vrouw haar huwelijksdeel als zij buiten verschijnt met haar hoofd onbedekt.

Orthodox-joodse vrouwen dragen dan ook vaak een hoofddoekje. In het orthodoxe jodendom bedekken vrouwen vanaf het huwelijk hun haar; ongetrouwde meisjes doen dat niet. Gescheiden vrouwen blijven hun haar wel bedekken. Joodse vrouwen kunnen kiezen tussen een pruik of hoofddoekje; sommigen dragen een pet of hoedje. Er zijn verschillende graden van striktheid: aan de ene extreme kant staan de enkele bewegingen die enkel zwarte hoofddoeken toestaan die elk haar bedekken, en aan de andere kant staan de bewegingen die ook een hoofdbedekking goedkeuren die niet al het haar bedekt.

Standaard

Een diamant is een waardevolle steen. Een ieder van ons zou wel zo een diamant willen bezitten. Hoe zou jij omgaan met een diamant als jij die zou hebben? Zou je het niet goed bewaren in een doos? Zou je het niet ver houden van de ogen van de mensen uit vrees dat zij jouw diamant willen stelen? Zou je jouw diamant niet koesteren en goed verzorgen? Vind jij jezelf niet kostbaarder dan als een diamant? Heb jij minder rechten dan een diamant?

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." {Hoofdstuk Al Ahzab vers 59}

Ik was dit jaar in Egypte daar droeg 90 procent van de vrouwen Hijab/Chador/Khimar/Al-amira/Shayla, 5 procent een Boerka/Niqab en de overige 5 procent droeg geen hoofddoek dat waren vooral de meisjes in cairo van een jaar of 16/17/18

Even om het verschil te laten zien

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nowa Bekijk bericht

Leuke combi's!
    wauw! waar is die jurk van? (die bruine)?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door #Michelle Bekijk bericht

met/zonder
    heeeey zij is toch een actrice? volgens mij heb ik ooit een serie gezien met haar sarah heette het volgens mij...

Standaard

Waaaauh,mash'Allah die foto van jou. Echt super mooi ! Ik vind hoofddoekjes altijd super leuk,wel in gewoon leuke kleurtjes.
    Er kan niet meer kapot dan dat het al is..

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door #Michelle Bekijk bericht

met dat blauw echt mooi
    ...Sometimes You Can Be In Love And Having Fun And Still Not Know What's Goin On...

-

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lala Bekijk bericht
    Even een offtopic vraag maar ik ben ben gewoon benieuwd naar het fenomeen hoofddoek dragen zelf. Misschien hele onbescheiden vragen hoor sorry daarvoor.

Waarom dragen jullie een hoofddoek? Kies je er zelf voor of moet het van je ouders? Wat vind je ervan? En hoe reageren mensen hier op?
    Ik kom zelf uit een heel klein dorpje met veel dichtgetikte mensen die best heftig zouden reageren op een hoofddoek denk ik.

Ik vind het heel mooi eigenlijk een hoofddoek. Niet zo'n enorm ding dat over je schouders en hangt maar wat moderner. Maar als ik deze foto's zie vind ik het heel mooi af en toe!
    Ik zelf draag hem uit eigen wil nu al zo'n 3,5 jaar.
    Maar er komen tegenwoordig nog wel eens meiden voor die hem moeten dragen van hun ouders. Dit is tegen hun wil in dus dragen ze hem ook niet met de juiste intentie helaas.

Waarom een hoofddoek gedragen moet worden is al vermeld door Michelle zag ik. Maar mocht je meer info willen hebben dan hoor ik het graag.
    Poppetje&Bolletje('L)

Regels voor berichten