Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Standaard Belastingaangifte: reiskostenaftrek

Ik heb vanmiddag mijn belastingaangifte ingevuld, maar weet nu niet helemaal zeker of ik dat juist heb gedaan. Mag je als je een OV studentenkaart hebt, en dus doordeweeks gratis reist, je reiskosten aftrekken?

Op de site staat hierover dit:

Voorwaarden reisaftrek openbaar vervoer
    U krijgt reisaftrek openbaar vervoer als u in 2011 voldeed aan de volgende 3 voorwaarden:
    De afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer was meer dan 10 kilometer.
    U reisde per week meestal 1 dag of meer naar uw werk. Of u reisde in heel 2011 minimaal 40 dagen naar deze werkplek. U mag alleen reizen meetellen die u binnen 24 uur heen en terug maakte.
    U had een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring.

Openbaarvervoerverklaring of reisverklaring
    Een openbaarvervoerverklaring is het bewijs dat u met het openbaar vervoer hebt gereisd. Deze verklaring krijgt u bij de openbaarvervoerbedrijven. Studenten vragen de verklaring aan bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, de voormalige IB-Groep). Had u een NS-Jaartrajectkaart, een NS-Jaarkaart of een OV-Jaarkaart? Dan hoeft u geen openbaarvervoerverklaring aan te vragen omdat wij deze rechtstreeks van de NS ontvangen. Krijgt u geen openbaarvervoerverklaring omdat u met losse vervoerbewijzen reisde? Vraag dan uw werkgever om een reisverklaring.

Betekent dit dan gewoon dat ik het mag aftrekken, ook al heb ik de meeste van mijn werkdagen gratis gereisd?

Standaard

Ik denk van wel eigenlijk. Het is ook een forfaitair bedrag toch? Volgens mij is het meer bedoelt als stimulering om met het OV te reizen dan om in de kosten tegemoet te komen. Je kunt voor de zekerheid de belastingdienst twitteren (weet niet hoe snel ze reageren). Je bent een beetje kortdag nu natuurlijk.

Standaard

lijkt me niet, maar heb er verder geen verstand van

Standaard

Hoe kun je reiskosten eraf trekken als je ze niet maakt. Je reist gratis, dus je maakt niet eens kosten.

Ze kunnen je reiskosten ook controleren, dan moet je kunnen aantonen hoe en wat.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vilja Bekijk bericht
    Ik denk van wel eigenlijk. Het is ook een forfaitair bedrag toch? Volgens mij is het meer bedoelt als stimulering om met het OV te reizen dan om in de kosten tegemoet te komen. Je kunt voor de zekerheid de belastingdienst twitteren (weet niet hoe snel ze reageren). Je bent een beetje kortdag nu natuurlijk.
    Je kunt je belastingaangifte ook gewoon na 1 april doen. Als je het voor 1 april doet, krijg je binnen 3 maanden bericht. Anders duurt het wat langer.

Je kan je aangifte doen van maximaal 5 jaar geleden

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhyNot Bekijk bericht
    Hoe kun je reiskosten eraf trekken als je ze niet maakt. Je reist gratis, dus je maakt niet eens kosten.

Ze kunnen je reiskosten ook controleren, dan moet je kunnen aantonen hoe en wat.
    Ja, maar dan vind ik het raar dat de ov studentenkaart wordt vermeld? En eigenlijk, in principe betalen we er wel voor, als je namelijk niet afstudeert.

Standaard

Ik heb overigens vanmiddag al mijn belastingaangifte gedaan en verstuurd, maar ik begin opeens te twijfelen. :/

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shadina Bekijk bericht
    Ik heb overigens vanmiddag al mijn belastingaangifte gedaan en verstuurd, maar ik begin opeens te twijfelen. :/
    Maakt niet uit, als het niet klopt hoor je het wel

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WhyNot Bekijk bericht
    Maakt niet uit, als het niet klopt hoor je het wel
    Maar dan moet ik zeker met rente terugbetalen? En ik wil het ook graag weten voor mijn zusje, als het namelijk toegestaan is kan zij daar heel veel geld mee besparen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shadina Bekijk bericht
    Maar dan moet ik zeker met rente terugbetalen? En ik wil het ook graag weten voor mijn zusje, als het namelijk toegestaan is kan zij daar heel veel geld mee besparen.
    Wat zou je moeten terug betalen?

Regels voor berichten