1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

40 dagen vasten

Discussie in 'Centraal Station' gestart door Vintage_Princess, 8 mrt 2011.

1. Vintage_Princess

Vintage_Princess Über ELLEgirl

Hoi Dames,

In het christendom is het niet verplicht om te vasten maar ik wil het toch graag een keer proberen. Ik ga 40 dagen lang geen snoep of vlees eten :) Is er hier iemand die het ook doet?

xxx

2. 30405

30405 Guru ELLEgirl

Dat lijkt me niet zo moeilijk, geen snoep of vlees 40 dagen lang. Of eet jij elke dag vlees en snoep?

3. Vintage_Princess

haha ja om eerlijk te zijn wel :eek: Maar het is natuurlijk ook bedoelt om je in die 40 dagen meer op God te richten

4. Imperialis

Imperialis Über ELLEgirl

Ja ik ga ook meedoen :) Probeer er wel aan te denken dat de 40dagen tijd over veel meer gaat dan vasten! Dat is er eigelijk maar een klein aspectje van. Inderdaad meer tijd besteden aan je geloof, en ook geven aan het goede doel etc.

5. Vintage_Princess

Ja katholieken doen het meer dan protestanten. Het is overigens niet verplicht en er zijn ook geen regels. Het is vanaf morgen aswoensdag tot en met goede vrijdag dus tot aan pasen. Daarom eten we ook atlijd dat spijs bij pasen (paasbrood) :p

6. Memoria

Memoria Über ELLEgirl

Vanaf morgen (aswoensdag na carnaval) tot pasen.

Ik doe het niet, ben niet katholiek of whatsoever.
    Maar vind je het moeilijk dan? Ik zou het op zich geen probleem vinden. Vlees eet ik al nooit en zonder snoep zou ik best kunnen.

7. Agent P.

Agent P. Guru ELLEgirl

Ik ga 40 dagen geen chips of zoutjes eten. Dat vind ik wel een goeie aangezien ik ook moet afvallen, haha...

En wie weet hou ik het wel 80, 120, 160, 200 enz enz dagen vol.

8. Ketjapdoos

Ketjapdoos Über ELLEgirl

Vergeef mij mijn onwetendheid, maar vasten is toch meer dan dat? Bij vasten denk ik eerder aan de ramadan ofzo...hoewel dat ook niet helemaal vasten is natuurlijk. En 40 dagen geen snoep en vlees lijkt me nou niet bepaald moeilijk, ook al eet ik zelf wel bijna dagelijks vlees.

9. Imperialis

Imperialis Über ELLEgirl

Nee klopt, ik heb er altijd wel regels voor gekend eerlijk gezegd. Bv ook geen tot weinig zuivel eten en op bepaalde dagen maar één maaltijd nemen (zeker op aswoensdag en goede vrijdag).

10. Vintage_Princess

Ja idd, morgen eet ik maar 1 maaltijd en dat doe ik ook op goede vrijdag. Maar verder zijn er geen regels over hoe je moet vasten qua eetgewoontes. Teminste dat heb ik nog nooit opgemerkt in de Bijbel. Het is ook een tijd om je meer op God te richten en de band met Hem te versterken.

11. Agent P.

Agent P. Guru ELLEgirl

Ik ben trouwens vaak rond/ met carnaval jarig en toen ik 10 werd ofzo was ik op aswoensdag jarig. Bij ons werd vroeger niet gesnoept en vlees gegeten op aswoensdag en goede vrijdag, daartussen wel gewoon, en toen was ik helemaal bang dat ik geen taart kreeg. :(

Die kreeg ik gelukkig wel!

12. Ketjapdoos

Ketjapdoos Über ELLEgirl

Kijk, dat lijkt al meer op vasten. En wat is het doel ervan? Dichter bij God komen ofzo? De ramadan gaat er toch over dat je je in die tijd realiseert dat er ook mensen zijn die niks te eten hebben, solidair zijn met de armen ofzo?

13. Vintage_Princess

Misschien heb je hier iets aan

http://www.gotquestions.org/nederlands/Christenen-vasten.html

14. Imperialis

Imperialis Über ELLEgirl

Jezus heeft 40 dagen in de woestijn rondgezworven zonder dat hij wat te eten had. Het idee komt daar wel uit voort, maar tegens ook net zoals in de Ramadan dat je dichter bij je geloof komt te staan. De vasten is niet op zich het doel van de 40-dagen tijd, het is er een onderdeel van. Zo ga ik ook meer proberen de bijbel te lezen, maar naar de mis gaan, schenken aan een goed doel.

15. Vintage_Princess

Mijn ouders zijn Katholiek van oorsprong maar doen niet veel met het geloof. Zelf ben ik met het christendom opgegroeid maar ben ik nooit gedoopt. Ondanks dat ben ik ook erg interesseert in het geloof en wil me misschien ook laten dopen. Daarom lijkt het me mooi om me deze 40 dagen dicter bij God te komen.

Ik heb het mijn ouders ook vertelt. Ze vonden het juist goed, zodat ik ook eens leer om aan andere dingen te denken dan luxe, eten etc haha

16. Vintage_Princess

Ga jij morgen ook een askruisje halen? En vast jij ook niet op zondagen?

17. Ketjapdoos

Ketjapdoos Über ELLEgirl

Dat vind ik wel een heel mooi streven. Heb je het al eerder gedaan, of niet? En hoe beviel het? Moeilijk vol te houden?

18. Agent P.

Agent P. Guru ELLEgirl

Niet perse dichter bij je geloof, maar wel om je je wat af te zonderen van het 'materialistische' wat dus in vroeger tijden luxe eten was. Daarnaast heeft het ook nog te maken met het oude testament en de Egyptenaren. Daarom wordt er Matzes gegeten met pasen.

19. Imperialis

Imperialis Über ELLEgirl

Ik denk van wel, ik weet alleen nog niet zeker waar! Ik zou het liefst naar de abdijkerk van m'n broer gaan en anders gewoon hier op de hoek!

Ik denk dat ik gewoon de 40 dagen uit ga zitten, alleen al omdat het voor mij 'makkelijker' is om het gewoon helemaal te laten :p Ik eet namelijk normaal best veel kaas etc en ook wel regelmatig snoep en als ik dan op zondag wel bv kaas eet ga ik daar 's maandags weer dubbel zoveel zin in hebben.

20. Agent P.

Agent P. Guru ELLEgirl

En daarmee dus dichter bij de essentie van het bestaan.

Deel Deze Pagina